Šerbedžijino umetničko pleme
Već nekoliko godina idem na premijere Kazališta Ulisses na Brionima. Prva predstava koju sam tamo gledao bila je „Pijana novembarska noć 1918“ po Krležinom tekstu i to je do sada najbolja njihova predstava. No i ostale predstave imale su neki svoj poseban šarm – i Mađelijev Don Žuan i Bura po Šekspiru, opet u režiji Lenke Udovički, kao i adaptacija dokumentarnog materijala o 1968. godini u svetu – uigranog autorskog tandema – Tena Štivičić-Lenka Udovički. Ovog leta – premijerno su te dve autorke postavile komad Bertolda Brehta – „Zadrživi uspon Artura Uia, kabare Breht“.
I opet je sve bilo jako glamurozno – bilo je kulturnog sveta iz celog regiona, bilo je veselih lepotica i zgodnih mladića – kao manekeni! Ozbiljnih ljudi, sedih glava... Ima nešto specifično u toj celoj ceremoniji, ili je to već postao ritual – od odluke da se ide na predstavu, preko rezervacije ulaznica kod Marine Vujčić, koja je i dramaturg i konsultant i P. R. Kazališta i tajanstvena ličnost, deo svih dešavanja u okviru ovog specifičnog projekta.
Pre jedanaest godina Rade Šerbedžija je isposlovao, kod tadašnjeg predsednika Republike Hrvatske – Ivice Račana, kao neku vrstu oduživanja duga za ratne i izbegličke patnje pod Tuđmanom i HDZ vladavinom prethodnih godina, uz veliku saradnju mnogih hrvatskih kulturnih poslenika – da dobije na korišćenje Mali Brijun i tvrđavu Minor na njemu za specifičnu Letnju pozornicu u Hrvatskoj. To je bio neki veliki kulturni i politički gest tada novoizabrane socijaldemokratske (bivše komunističke) vlasti, da se stvori nešto što će postati brend hrvatske kulture. Sada je to stecište velikog broja umetnika – mladih i starih, onih koji hoće Šerbedžija ili Lenka... Tu su njihovi dugogodišnji prijatelji, umetnici iz Zagreba, pre svega, ali i iz Amerike i Beograda, Ljubljane, Rijeke i verovatno iz mnogih drugih gradova...
Tu oni dođu i celog leta borave, kao neko umetničko pleme – rade novi projekt, igraju stare predstave, organizuju sve što se ima organizovati – smeštaj, hranu, opremu predstava, prevoz, komunikaciju, finansije, boravak porodica...
Rešavaju – kreativno i veselo – svakodnevne probleme i probleme stvaranja umetničkog dela... U specijalnoj atmosferi poverenja i razumevanja, ova grupa umetnika – i uvek nova i uvek već dovoljno uhodana, stvara neko pozorište koje dolazi da gleda publika iz raznih krajeva – od Italije do Makedonije – kako mi se čini. To je zaista postao brend – nešto posebno – i bez obzira na kvalitet pojedinih predstava – nešto zanosno i zabavno.
Goran Cvetković, Danas-Dopisnica, 5.8.2011.
Miroslav Krleža: "Balade Petrice Kerempuha"
Kazalište Ulysses, 16.-18.7.2009.
Mali Brijun
Režija: Darko Rundek i Rade Šerbedžija
Scena, kostimi i svjetlo: Željko Zorica
Glazba: Isabel & Rundek
Igraju: Vili Matula, Mladen Vasary, Maja Posavec, Darko Rundek, Isabel, Peđa Gvozdić i Rade Šerbedžija...