27. srp 2011.

petar lubarda


Petar LUBARDA
Mrtva priroda (1939)


Godina 1939, kada nastaje Mrtva priroda, obeležena je novim međunarodnim trijumfom Petra Lubarde – osvajanjem prve nagrade na Internacionalnoj izložbi slikarstva u Hagu.
U to vreme on je ponovo u Parizu (1938–1940), njegova paleta se obogaćuje toplim bojama, ujedinjenim sa svetlošću, a slika zadržava tonsko jedinstvo karakteristično za Lubardino realističko slikarstvo iz decenije pred Drugi svetski rat. „Đačko doba”, kako sam umetnik naziva taj period svoga rada, bilo je pri kraju. U jednom intervjuu iz 1953. godine on kaže:
„Za mene je bilo glavno odstraniti sve elemente koji tematski koče, da bi forma i boja bile u prvom planu.” Mada na Mrtvoj prirodi još uvek dominira vezanost za realističku formu, uočavamo nagoveštaje njene razgradnje. Različite tkanine, razvučene po stolu kao delovi kompozicije, svojim oblikom i koloritom daju prednost likovnosti forme nad njenom objektivnošću. Ovakav izbor predmeta otkriva nam već u predratnom periodu Lubardinu sklonost ka „slobodnoj formi”, gotovo fluidnoj, čime se nagoveštavaju forme-arabeske s kraja pedesetih i početka šezdesetih godina, kada predmet potpuno gubi materijalnu težinu. Takođe, uz specifično Lubardin ekspresionistički naboj slike, „dramski realizam” Mrtve prirode, bez obzira na tematsku srodnost, jasno odvaja ovo delo od srpskog intimističkog slikarstva. Subjektivni izraz je postepenim oslobađanjem forme i boje na slici bio sve izrazitiji, da bi se nakon 1950. godine direktnije pojavio kao izraz umetnikovih misli i osećanja. Zato možemo govoriti o laganom i logičnom procesu neprekidnog razvijanja Lubardinog slikarstva.

1905 - U Ljubotinju, u Crnoj Gori, rodjen je Petar Lubarda, jedan od najznačajnijih jugoslovenskih slikara 20. veka.
Danas, Arhiv 27. jul